IndexForumVideotLinkitGalleriaAutodata
Dynamiitti.com Foorumin päävalikko Dynamiitti.com

 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Corolla E11 -97 täristää jarruttaessa

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Dynamiitti.com Foorumin päävalikko -> Kori, sisusta ja tekniikka - Toyota
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Oz
Kakkoskuski


Liittynyt: 19 Syy 2003
Paikkakunta: Turun seutu

LähetäLähetetty: Sun Huh 12, 2015 9:58 am    Viestin aihe: Corolla E11 -97 täristää jarruttaessa Vastaa lainaamalla viestiä

Tervehdys kaikille,

E11 Corolla -97 1.3 täristää jarruttaessa aivan halvatusti. Nyt on vaihdettu eteen levyt ja palat, liukutapit oli kuin uudet ja ne putsasin+rasvasin, männätkin liikkuivat "ihan ok." (ehkä pientä vastustusta havaittavissa).
Taakse meni uudet rummut ja nauhat. Samalla heiluteltu niveliä, tsekattu laakerit yms yms. missä vikaa olisi voinut olla. Käsipelillä kaikki tuntuisi olevan ok. Levyjen kiinnityspinnat putsattu kunnolla yms. kuten jarrurempassa kuuluukin.

Uudet hilut alla testilenkin ensimmäisessä varovaisessa jarrutuksessa kävi ilmi, ettei korjauksilla ollut mitään vaikutusta oireeseen. Takaisin talliin ja päätä raapimaan.

Tärinä on pahimmillaan jarruttaessa 60-70kmh vauhdista "varovaisesti" esim. liikennevaloja lähestyessä. Hakkaa rattiin sekä tuntuu myös polkimessa pumppaamista. Kesä ja talvirenkailla sama juttu. Tärinää on vain jarruttaessa. Muuten menee kuin sukkasillaan.

Seuraavaksi vaihdan raidetangonpäät (helppo, halpa ja nopea poissulkeva toimenpide) ja ihmettelen sen jälkeen lisää.

Jos laakeri olisi loppu edessä tai takana luulisi tuossa klappia tuntuvan ja tärinää yms. myös muuten kuin jarruttaessa..?

Olisiko mitään ehdotuksia mikä tuollaista voisi aiheuttaa? Heittokellolla ajattelin myös varmuudeksi tsekata miten uudet hilut oikeasti pyörivät auton alla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
*h22a*
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 01 Elo 2008
Paikkakunta: Porvoo

LähetäLähetetty: Sun Huh 12, 2015 11:45 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitenkäs vetarit, ei tule oikein muuta mieleen mikä tuommoista vois aiheuttaa?
_________________
Accord H22A
Civic "EK" -96
Civic EJ -99
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikkozkii
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 23 Huh 2007
Paikkakunta: vantaa

LähetäLähetetty: Sun Huh 12, 2015 1:04 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten kävitte puslat ja pallonivelet läpi? (Eli niin että auto tunkattu helmasta ylös ja pyörä riippuu vapaana vai tunkkasitteko esim alatukivarresta ja sitten kävitte osat läpi?)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oz
Kakkoskuski


Liittynyt: 19 Syy 2003
Paikkakunta: Turun seutu

LähetäLähetetty: Sun Huh 12, 2015 8:27 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Helmasta nostaen, puoli kerrallaan, sekä koko etupää ylhäällä (helmoista nostettuna). Yhteensä useamman kerran tunkattu "eestaas." Ei tukivarsista kyllä kertaakaan.

Seuraava viikko menee reissussa ja loppukuusta saa mennä konttorille näyttämään joten seisköön nyt siihen asti ja katsotaan josko pahansedän kanssa löytäisi tuosta vian. Jos alustasta ei löydy löysää niin sitten pitänee uusia tai fixata jarrusatulat jos männät siellä kuitenkin jumittaa.

Alkaa ilmeisesti ikä painaa, kun ei ole enää niin hauskaa maata näiden "romujen" alla pihalla..
Ja vaikka kakkosautosta on kyse niin muksuja tuolla kuskataan päiväkotiin ja pitää olla tasan yhtä hyvässä iskussa kuin talouden ykkösautokin. Tosin eipä ole muutenkaan ollut tapana ajella epäkuntoisilla vehkeillä tai korjata "sinne päin" ilmenneitä vikoja.

Niin ja vetarit ei ainakaan tiukassa pyörityksessä anna merkkejä itsestään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikkozkii
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 23 Huh 2007
Paikkakunta: vantaa

LähetäLähetetty: Sun Huh 12, 2015 9:35 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos helmasta nostaa auton nii pallonivelistä ei tunne väljyyttä (ellei ole todella väljät) kokeileppa nostaa auto ilmaan alatukivarresta (JA HELMAN KOHALLE JOKU TUKI VARMISTAMAAN AUTON JOS TUNKKI LIPSAHTAA JA AUTO TIPAHTAA ETTÄ ET JÄÄ ALLE) ja heiluttele sitten paikkoja. Otat vaikka kaverin heilluttelemaan rengas paikoillaan ja tunnustelet palloja/tukivarsia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Noppa_
Uusi käyttäjä


Liittynyt: 10 Lok 2010

LähetäLähetetty: Tii Huh 14, 2015 4:09 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksi mikä ollu sakalaisissa ja vanhoissa nissaneissa tyypillistä niin navan ja jarrulevyn välit pitää putsata todella hyvin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oz
Kakkoskuski


Liittynyt: 19 Syy 2003
Paikkakunta: Turun seutu

LähetäLähetetty: Maa Huh 27, 2015 10:41 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terveisiä konttorilta!

Papereissa märkä leima, mutta jarrudynossa etujarruissa näkyi selkeästi "levyjen kierous." Kaikki nivelet yms. OK ja mitään varsinaista vikaa ei autosta löytynyt. Katsastusmiehen mielipide oli, että levyt ovat kierot tai liukupinnoissa häikkää. Jos näin on, niin sekä uudet että vanhat levyt ovat sitten kieroja.... Liukutapit oli kuin uudet ja liukuivat kuin...rasvattuna.
Mietittiin myös vaihtoehtoja ja nivelet poissuljettiin heti, koska ne ei kuulemma näy jarrutesterissä tuolla tavalla. Yksi voisi olla, että napa/navat aiheuttaa tuon, mutta mielestäni silloin pitäisi vispata myös ajaessa eikä vain jarruttaessa.

Seuraavaksi otan nuo uudet levyt irti autosta ja vien ne kaverille sorviin missä tarkastetaan suoruus ja tarvittaessa ajetaan suoraksi. Motonetista ostin, merkkiä en muista, mutta ei olleet ne kaikkein halvimmat kuitenkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
IC1970
Vakiokasvo
Vakiokasvo


Liittynyt: 02 Maa 2009
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

LähetäLähetetty: Tii Huh 28, 2015 8:55 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^Jarrulevyissä on aika paljon sekundaa tarjolla. Taannoin tehtiin jarrujumppaa Ford Mondeoon, vasta kolmas pari jarrulevyjä oli kuranttia tavaraa, kahdet ensimmäiset menivät vaihtoon takuuna kun alkoivat parin ensimmäisen jarrutuksen jälkeen tärrätä. Joskus vaan on huono tuuri. Sen verran olen "oppinut", että jarrulevyjä vaihdettaessa ostan aina kotipaikkakunnalta, on aika paljon helpompi reklamoida, kun voi marssia tiskille vaihtamaan. Kaikkein kätevintä on, kun vaihdattaa korjaamolla, jossa tekevät sen homman sun puolesta samaan hintaan.

Mutta joo, on täysin mahdollista, että sait jo alkujaan kierot levyt.
_________________
Citroen Jumper HDi 110-16, Citroen C1-06, Toyota Avensis Wagon-12
EX: Stream-02, Accord -06, CR-V -06, Accord -05, Insight-10, Jazz-12, Accord -07, Accord -09
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oz
Kakkoskuski


Liittynyt: 19 Syy 2003
Paikkakunta: Turun seutu

LähetäLähetetty: Per Hei 03, 2015 8:43 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tervehdys taas,

Tämä ikuisuusprojekti on ottanut kuulaan sen verran, että on hieman venähtänyt.

Nyt kaiken edellisen lisäksi käytetty levyt sorvissa. Toisesta levystä otettiin 0,5mm per puoli pois, eli pientä heittoa oli havaittavissa. Toinen levy oli suora. Toimenpiteellä ei mitään vaikutusta tärinään. Vielä varmuuden välttämiseksi putsailin uudestaan kaikki pinnat vimpanpäälle, tarkastin satulan liukujen toimivuuden yms. ja kaikki pelaa.

Nyt alkaa oikeasti ideat loppumaan. Ehkä hieman mutuiluna; etupään ollessa ilmassa lähdin vannetta kiristämään pikkuhiljaa samalla pyöritellen kuulostellen alkaako levy ottamaan paloihin kiinni ja alkoihan se. Muttereita kiristämällä ja löystämällä sai tuon rahinan "paikan" vaihdettua. Ja vanteen ollessa kiristettynä kunnolla kuulee äänestä, että levyt molemmin puolin ei pyörisi suoraan. Kuitenkin tuo jarrulevy tuntuu istuvan kuin isä äitiin sitä asentaessa. Mitään klappia tms ei saa käsipelillä tuntumaan.
Voisiko sittenkin olla niin ettei tuo motonetin jarrulevy istu kunnolla napaan? Mikä todennäköisyys on, että autossa oli ennestään vastaavat huonosti istuvat levyt? Huoh... Taidan myydä tuon afrikkaan taksiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Dynamiitti.com Foorumin päävalikko -> Kori, sisusta ja tekniikka - Toyota Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group