IndexForumVideotLinkitGalleriaAutodata
Dynamiitti.com Foorumin päävalikko Dynamiitti.com

 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

MOT: Salainen testi paljastaa katsastuksen surkean tason

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Dynamiitti.com Foorumin päävalikko -> Linkit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nagol
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 25 Maa 2007

LähetäLähetetty: Maa Jou 07, 2015 8:30 pm    Viestin aihe: MOT: Salainen testi paljastaa katsastuksen surkean tason Vastaa lainaamalla viestiä

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/03/salainen-testi-paljastaa-katsastuksen-surkean-tason

Salainen testi paljastaa katsastuksen surkean tason
Julkaistu 03.12.2015 - 11:54.


Katsastus on arpapeliä


Liikenteen turvallisuuskeskus Trafi tekee säännöllisesti pistokokeita katsastusasemille selvittääkseen katsastuksen laadun tason. Trafi ei yleensä kerro testeistä julkisuuteen, mutta MOT paljastaa lokakuussa tehdyn testin tuloksen.

Kaksi vanhaa Honda-merkkistä autoa kiersi pohjois- ja itä-Suomessa yhteensä 75 katsastusasemalla. Autoihin oli tehty kolme teknistä vikaa, joista jokaisen olisi pitänyt johtaa auton hylkäämiseen. Autoissa oli myös kolme pienempää vikaa, joiden olisi pitänyt johtaa kirjalliseen huomautukseen ja korjauskehotukseen.

Testin tulos on karua luettavaa. Ajoturvallisuuden kannalta vaaralliset viat jäivät hyvin usein huomaamatta ja jopa helposti havaittaviksi tehdyt pikkuviat menivät monesti katsastusmiehen syynin läpi. Toinen autoista kävi katsastuksessa 38 kertaa. Auto olisi siis pitänyt hylätä joka kerralla, mutta se läpäisi tarkastuksen jopa 18 kertaa. MOT näyttää testiauton viat.

Valvovan viranomaisen Trafin toimialajohtaja Olli Lindroos toteaa MOT:lle että ”meidän pitää seurata keskeisesti kahta asiaa, että katsastuksen hintaa saadaan putoamaan, josta meillä on ihan selkeästi näyttöä, ett näin on tapahtunut ja että katsastuksen laatu ei ainakaan heikkene. Ja laatu on pysynyt samassa.”

Markkinajohtaja A-Katsastuksen asemat menestyivät testissä erittäin huonosti. Tekninen johtaja Hannu Pellikka myöntää: ”Se tulos totta kai kertoo siitä, että siellä ei ole onnistuttu tällä kertaa niin hyvin kun olisi pitänyt onnistua.”

A-Katsastuksen suurin kilpailija K1-Katsastus menestyi hieman paremmin, vaikka senkin tulos oli heikko. K1 Katsastuksen tekninen johtaja Timo Ojala: ”Eihän se hyvin mennyt. Se on selkeästi surkea kuvio meidän koko alan kannalta.”

Testiautona Honda Accord -03

Olipahan hauska kattoa melkein omaa vastaavaa autoa
_________________
Honda Accord 2.4 Type S -07
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nagol
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 25 Maa 2007

LähetäLähetetty: Maa Jou 07, 2015 8:31 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tästä näet kyseisen ohjelman: http://areena.yle.fi/1-2467213
_________________
Honda Accord 2.4 Type S -07
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Audiojack
Ykköskuski
Ykköskuski


Liittynyt: 18 Kes 2012
Paikkakunta: Orimattila/Valkeakoski

LähetäLähetetty: Maa Jou 07, 2015 9:37 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä ainakin tuo vetarin kumi ja peruutusvalo oli niin ilmeisiä vikoja että olisi periaatteessa kenen tahansa henkilön pitänyt ne löytää jos olisi annettu ammattikoulun katsastustarkastuslista käteen.

Myös takapäässä tuo rengas vispasi ainakin nyt kuvausvaiheessa kun hullun mulkku että jos sitä on yhtään menty käpiraudan kanssa ronklaamaan niin olisi huomannut Ei kuitenkaan mikään eksoottisin tukivarsirakenne vaikka edustaja yrittikin pistää vian löytämättömyyttä tietämättömyyden piikkiin.

Loput testin ongelmat nyt voisi vielä pistää "rennon" katsastusmiehen tai inhimillisen huolimattomuuden piikkiinkin... Vaikka olisihan se aina kiva saada reilu ja 100% varma tulos kun siitä kuitenkin sen 50-100€ maksetaan nykyautoissa kaikkine testeineen.
_________________
"Eihän näistä etuvetosista oo ees verryttelyks"
1988 Opel Corsa 2.0i
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jalava
Vakiokasvo
Vakiokasvo


Liittynyt: 10 Kes 2014
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: Tii Jou 08, 2015 8:57 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla oli hyvä ku vein Preluden katsastukseen niin katsuri oli ensin et "Näähän heiluu nää takarenkaat ihan helvetisti!"
_________________
-92 Prelude 4WS H22A7
-99 Mazda RX-7 Type RB
-16 Skoda Superb
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Dynamiitti.com Foorumin päävalikko -> Linkit Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group