IndexForumVideotLinkitGalleriaAutodata
Dynamiitti.com Foorumin päävalikko Dynamiitti.com

 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Honda Accord 2003-2007 öljypumpun ketjun kiristimen vaihto

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Dynamiitti.com Foorumin päävalikko -> DIY & FAQ - kaikki merkit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
1Artist
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 24 Syy 2002

LähetäLähetetty: Maa Elo 21, 2017 12:01 am    Viestin aihe: Honda Accord 2003-2007 öljypumpun ketjun kiristimen vaihto Vastaa lainaamalla viestiä

Oireet ovat traktorilta kuulostava käyntiääni tyhjäkäynnillä etenkin kuormitettuna. Säksätys/räksätys, millä nimellä nyt kutsutaan. Kuuluu helposti ainakin 10-30m päähän.

Itse vaihdoin omassa pihassa tunkin ja pukkien varassa. Pukit ehdoton vaatimus. Ohje automaatille, en tiedä onko eroa manuaaliin.

Tunkkaa hallitunkilla keskeltä keulaa. Aseta pukit nostokohtiin kylkiin. Riippuen tunkista, aseta lankkua tms. kestävää lisää tunkille ja nosta lisää. Itse nostin n. 10cm ylimääräistä tunkin vakio nostokapasiteettiin nähden. Säädä pukit vastaamaan nostokorkeutta. Laske kuorma pukkien varaan, jotta voit olla varma, että ne pitävät. Sen jälkeen nosta hallitunkki vielä lisävarmistukseksi nostokohdan tienoille (jos pukit pettävät).

Nyt ollaan valmiit ryömimään auton alle. Pohjamuovi pitää ensin irroittaa. On kiinni muutamalla 10mm pultilla sekä liudalla klipsuja. Ota koko neliön kokoinen hökötys irti. Öljyt tyhjennykseen. Väliin mahtuu perus 10l jonotusämpäri. Tyhjennystulpan mutteri on 17mm.

Seuraavaksi "torque converter" koppa irti. On kiinni neljällä 17mm pultilla. Sijainti on heti öljypohjan vasemmalla puolella.

Repsikan rengas irti. Täältä kautta päästään käsiksi öljypohjan tän puolen pultteihin.

Nyt kun nämä vaiheet tehty, on kaikki pultit näkyvissä öljypohjan irroitusta varten. Huom. minä en saanut pohjaa irtoamaan kokonaan, koska apurunko on tiellä. Koitin aikani eri konsteja, mutta päädyin jättämään pohjan siihen missä se on irrallisena. Kiristimen saa vaihdettua tästä asemasta ja uudet öljypohjan tiivistemassat saa siveltyä.

Irroita kaikki ö-pohjan pultit. Seuraavaksi on irtikampeamaminen. Vanha massa on pirun kovassa kiinni. Itse onnistuin lopulta repsikan puolelta talttameisselillä saamaan raon pohjan ja moottorin väliin. Sitten löin sinne vielä jotain tapetin kaavinta. Siitä pohja alkoikin helposti irtoamaan liitoksistaan.

Seuraavaksi tein asian, josta en tiedä onko pakollista. Irroitin konehuoneen puolelta oikean puolen (repsikan) kaksi moottorikiinnikkeen pulttia. Tarkoitu nostaa konetta hieman sieltä puolelta. Tunkkasin pullotunkilla kampiakselin pyörään liitetyllä 19mm pitkällä pultilla konetta n. 10cm. Näin sai enemmän tilaa irroittaa kiristin.


Tällaisen tilaan saa aikaiseksi.


Huom. kuvassa näkyy vielä "serpentine belt" tai apulaitehihna, millä nimellä nyt onkaan. Irroita se, tarvitset kaiken tilan. Eli konehuoneen puolelta 14mm lenkillä + jatkolla vääntämään kiristinrullasta keulaan päin ja ota ohjaustehostimen ympäriltä sivuun.

Ja seuraavaksi nuo 3kpl 10mm pultti irti kiristimestä pitkällä jatkolla. Itsellä kiristin oli todellakin rikki ja ketju löysänä. Kuitenkin kiristinpaketti kasassa, eikä osia tippunut ö-pohjaan, joten sain koko roskan vaihtoon tuosta raosta. Jos ö-pohjaan tippunut osia, on omantunnon vastuulla jättää ne sinne tai onnistua saamaan pohja irti kokonaan tai sitten viemällä korjaamolle. Tai sitten koittaa onkia jollain apuvälineellä.

Tässä rikkoutunut kiristin. Näemmä usein menee tuo muovinen kaari rikki, mitä lukenut ulkomaan foorumeita.


Itse kiristimen vaihdosta. Helppo homma, muutaman kerran tiputin pultin pohjaan, mutta ongin sen magneetilla. Ennen kuin asennat kiristimen: kuvittele se ilmassa asennusasentoonsa ja väännä sitten jännityksen vapauttimen kahvaa reilusti oikealle (keulaan päin). Säästyt siltä, ettei kiristin ota kiinni kampiakselin pyöräään ja on hankalampi vapauttaa. Itse tein ilman vääntämistä, joten siksi neuvo. Kyllä sitä ainakin 45 astetta saa helposti vääntää, enemmänkin. Se nyppäistään kuitenkin irti sormilla tai pihdeillä. Saa sen irti ilman vääntämistäkin, mutta turha taisteluepisodi tiedossa.

Öljypohjaa en tosiaan saanut pois, mutta puhdistin kontaktipinnat sen mitä pystyi ja laitoin motonetista saatavaa Permaterx Supra Blackia tilalle. Ihan sormipelillä reilusti koko tiivistepinnan matkan. Sen jälkeen pohja sormikireyteen koko matkalta. 30-60min. päästä kiristys "lähes loppuun". Sitten siitä kolmas kiritys loppuun asti. Ja tämä on muistaakseni 12Nm eli hyvinkin hellä "kunhan kiinni".

"Torque converter" koppa kiinni ja repsikan rengas kiinni. Lisää uudet öljyt, itsellä meni n. 4.5l. That's it. Asenna pohjamuovi. Itsellä se vielä irti.

Hinnoista: Länsiauto pyysi 120e kiristimestä ja vaihtotyö ~250e. Lisäksi öljynvaihto tulisi samalla eli koko keikka n. 500e. Tilasin japanista ebaysta OEM-kiristimen hintaan 38e (plus kuljetus 22e + tullit n. 15e). Osanumero on 13450-PNA-004. Voin antaa luotettavan myyjän tiedot yv:llä. Osan tilattuani se oli Suomessa kolmessa päivässä, Posti ja tulli tuhisi aikansa ja osa oli viikossa käsissäni. Kokonaishinta kuitenkin n. -50e Suomen hinnoista. Itse vaihdettuna hinta ainoastaan yksi hukattu 10mm hylsy.

Netistä tuli ihan priimaa (tämäkin myynnissä kuvauksen perusteella Civiciin, mutta osanumero tietenkin ratkaisee):

_________________
2006 Tourer EX 2.4
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Dynamiitti.com Foorumin päävalikko -> DIY & FAQ - kaikki merkit Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group