IndexForumVideotLinkitGalleriaAutodata
Dynamiitti.com Foorumin päävalikko Dynamiitti.com

 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

-00 Honda Civic EK4
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Dynamiitti.com Foorumin päävalikko -> Projektit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Lau Kes 03, 2017 7:18 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuljettajan työpiste sai päivitystä ja hyvin palvellut Bride-replika sai väistyä tuoreen Recaron edestä. Laadukas istuin, todella hyvän tuntuinen ja sopivasti tukea antava, vaikka ottaakin "naksun verran" katuautomaisempaan suuntaan, jo selkeää puolikuppia edustavasta replikasta. Mikä ei haittaa yhtää autossa jolla ajetaan pääasiassa normaalissa tieliikenteessä.

Uudesta-Seelannista aikanaan hommattu jalusta on varustettu monipuolisesti erilaisia kiinnityksiä silmällä pitäen joten sitä ei ollut tarvetta päivittää, mutta universaali liukukisko vaati adapteria väliin koska Recaro käyttää näissä 6xM6 pohjakiinnitystä. Ei siinä mitään, hieman mittailu ja piirrustuspöydän ääreen suunnittelemaan miten toteuttaa se mahdolllisimman yksinkertaisesti, tukevasti ja ilman turhia kustannuksia.

Lopputuloksena kaksi 425mm pitkää latan pätkää täynnä reikiä kiinnitettynä M8 10.9 pultein. Kuvassa päistä puuttuu vielä kapeat istuinta 5mm korottavat palat.






Asennettuna paikoillaan. Omasta mielestä kolme elementtiä, traditio, fuktionaalisuus ja esteettisyys, osui hyvin kohdilleen. Punainen tikkaus natsas parhaiten muuhun kokonaisuuteen, EP3 ohjauspyörään, EK4:n mittaristoon, sekä muuten mustaan sisustaan, eikä hypi niin silmille kuin toisena potentiaalisena vaihtoehtona ollut valkoinen.


_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Lau Elo 12, 2017 9:06 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Osienkeräily-projekti on rullannut eteenpäin mukavasti. Aiemmin kevään ja kesän korvilla kotiutui pakosarja, ahtoputket, sekä +1000cc EV14:t Finjectorilta. Niistä ei ole hypistelyä enempää kerrottavaa, muuta kuin että siistiä työnlaatua.



Go-Autoworks RR.









Go-Autoworks DC/EG/EK putkisetti (nousee vaihteiston kohdalta). Noihin tulee vielä musta väri pintaan. Pulveri-optio jätettii käytännön syiden vuoksi pois, sen voi hoitaa täälläkin.






Itse moottoriin. Aiemmin valitulle öljypumppu-aihiolle suoritin kevyen porttauksen. Puhutaan varmasti melko marginaalisista eroista, mutta nuo ei maksa kuin vaivaa ja tarkkuutta.




Imusihdiltä tulevan kanavan muotoilin liittymään jouhevasti varsinaiseen kammioon imupuolella. Tuotanto-osassa yhtymäkohta on terävä 90 aseteinen.




Sama juttu myös painepuolella, kammiosta ryhmään lähtevän kanavan suuaukon pyöristin jouhevammaksi.




Viimeinen mutka ennen ryhmän pääöljykanavaa. Ulkokurvin suunnittelu on vielä kesken, muuten pumppu on jo pantu uudella huulitiivisteellä (OEM NOK) ja vahvemmilla roottoreilla (TODA) nippuun.






Itse sylinteriryhmälle ei ole tapahtunut kummempia kuin että kiristin kannen ja runkolaakeripukit asianmukaiseen tiukkuuteen jonka jälkeen tsekkasin runkolaakerilinjan alla olevaa tarkkuusinstrumenttiä apuna käyttäen. Heittoa ei ilmennyt yhtään ja se on hyvä, koska linjahoonaus olisi taas syönyt aikaa ja varoja.





Autokin tuli katsastettua pitkästä aikaan. Eipä siinä varsinaisesti mitään sitä estävää ole ollut, ajot on vaan jäänee vähiin. Reiluun kahteen vuoteen on kertynyt reilu 1700km. Mutta nyt oli hyvä aika taas aktivoitua.






Uusi putkisto löysi paikkansa auton alle. Kolme tuumainen v-pannoilla, materiaali 409 rst ja perällä 12619 Magnaflow. Istuvuus aika hyvä, kannatti hieroa tehdessä. Yllättävän hiljainen siihen nähden että on yhdellä vaimentimella.







Clearance.




Pakosarjan ja putkiston valiin tein soviteputken.






Muuten sitten perushuoltoa; öljyt ja suodatin, tulppien ja ajoitusten tarkastus.





Neptune/ Demon II asennus in progress.


_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Lau Syy 16, 2017 10:55 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäinen nippu laakereita saapui ja sitä ennen tuli jo hieman aloitettua tarkastelua ja mittailua. Putkien pyöreyden tsekkasin kansi kiristettynä, hieman oli kaikesta huolimatta soikeutta, muttei mitään maata kaatavaa. Satkusta kahdesta puhutaan. Nyt kun kansi on ollut hetken asennettuna, täytyy vielä kerran pari löysätä ja kiristää jotta palase hakevat mahdollisimman hyvin paikkansa. Eksaktit mäntä-sylinteri välykset olivat kuitenkin mitä piti, eli aavistuksen väljän puolella.




Runkolaakeriporaukset olivat kaikki prikulleen tehtaan toleranssissa, mutta pientä muotopoikkeamaa sielläkin niinkuin varmaan about kaikissa vähänkään sisäänajetuissa tuotantomoottereissa. Ja tuohon pukkien liitoskohtaan on muutenkin jätetty varaa liukulaakerien päiden puristumisen vuoksi.




Kampiakselin kaulat tuplatsekkasin myös ja mitat sekä kunto tukee vähäisiä ajokilometrejä. Lähemmäs toistasataa tuhatta ajetun kampiraudan kaulat eivät nimittäin enää menisi toleranssin paksumpaan päähän, vaikka muuten olisivatkin täysin asianmukaisessa kunnossa.




Laakerit tulivat Hondan sylinteriryhmän ja kampiakselin toleranssikoodien mukaan, mutta ovat kaavasta poiketen K20A:n "PRB". Runkolaakereiden perusmitoitushan on sama K- ja B-sarjalaisissa, mutta yksityiskohdissa on eroja.

Vasemmalla käytetty PR3-liuska ja oikealla vastaava PRB. Niinkuin näkyy pinnoite on erilainen, mutta PRB:ssä on myös ylämmässä liuskassa aavistuksen enemmän laakeripinta-alaa. Öljyura on nimellisesti kapeampi (kuin myös K-sarjalaisen (OE)runkolaakerivälykset ovat jonkun tuhannesosan tiukemmat vs. B-sarjalaisiin) ja kanavan/laakeripinnan viiste on kapeampi.




Noh, sitten niiden varsinaisten runkolaakerivälysten mittaamiseen.Ladoin värikoodatut liuskat pesiinsä ja kiristin laakerikannet ohjetiukkuuteen. Mikrometrillä kampiakselinkaulalta mitta ja kello siihen nollaten. Tällä tavoin näkee parhaten millainen öljyvälys käytännössä on ja miten se käyttäytyy. Lopuksi vielä tarkistus Plastigaugella.




Vähän tavoiteltua tiukemmat ne välykset sitten tällä ensimmäisellä rundilla olivat, asettuen osittain tehtaan toleranssin tiukempaan päähän. Liian timmissä kunnossa liikkuvat osat . Välystä pitäisi kuitenkin olla vähintää se satku tai pari enemmän, joten valkkasin varaosaluettelosta ohuimman pään liuskaa kertaa neljä paria ja pistin tilausta vetämään.

..to be continued.
_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Tii Huh 24, 2018 8:06 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Parin" kuukauden hiljaisuuden jälkeen hyvä laittaa taas vähän päivitystä. Toinen setti runkolaakereita tuli ja välykset rupesivat olemaan mitä piti.








Mutta vain melkein. :|





Kakkos- ja vitoskaulan öljyvälys oli kyllä toleranssissa hyvin, mutta tavoittelin väljää päätä joten niille tilasin vielä ohuimmat PRB-liuskat (vaaleanpunaiset) joilla ne rupesivat asettumaan haluttuun.





Toisella välysten speksaus-kierroksella tarkastin kiertokangen laakerivälykset ja ne sattuivatkin kerralla kohdilleen toleranssin väljään päähän. Aftermarket-veivien ollessa kyseessä käytin samaa kaavaa kuin ennenkin ja otin taulukon puolivälistä vihreät PR3-liuskat.








Onneksi muistui mieleen että varastossa on aiemminkin koekasauksessa käyttämiäni 3/8 ARP:ja, joten omat pultit säilyivät neitseellisenä lopulliseen asennukseen.





Laen etäisyys dekkiin. Check :geek:





Katkosvälysten hionnassa oli sama juttu taas Wisecon renkaiden kanssa, ylimmät puristusrenkaat tartti työstää alimpien ollessa sopivat omiin tarpeisiin.







Siinä alkaisi olemaan oleellisimmat tekniikan osalta, seuraavaksi alakerran putsaus ja lopullinen kasaus.




Niin ja osat kanteen on hommaamatta. Toteutuneita tarvehankintoja on sitten ollut pussillinen pneumatiikkaliittimiä, putkea yms. .

Lisäksi tuli haettua yhdeksän metriä koneellisesti laminoitua hiilikuitulevyä alustan paneeleiden yms. askartelua varten.





Konepelliksi hankin lasikuituisen, mitä on tarkoitus sitäkin vielä jossain välissä sätöstellä. Väri on jo valmiiksi melkein kohdillaan.


_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Tii Huh 24, 2018 8:07 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokoonpano olikin suoraviivaista ja siinä mitään sen ihmempiä. Puhdistus, voitelu ja uusilla orkkisosilla nippuun.





Tiedossa oli että vähän takomännän mallista riippuen öljysuihkut saattavat ottaa helmaan kiinni tai ainakin käydä turhan lähellä. No Wisecoilla olisi tullut kontakti.





Suuttimien kärjet kulkee jo lähtökohtaisesti suht läheltä vastapainojakin joten välyksiä syynätessä on oltava hereillä kaikkien kolmen ulottuvuuden suhteen.





Sen lisäksi tietysti kiinnitettävä huomiota niiden toiminnallisuuteen.

















Aiemmin portattu ja Todan roottoreilla päivitetty öljypumppu ja takapäänlaippa liimattu kiinni (Loctite 5699)








Uusi loiskepelti, imuputki öljypumpulle ja lopuksi öljypohja.












_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Tii Huh 24, 2018 8:07 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alakerran ollessa ns. valmis, on voinut keskittyä kanteen. Tosin toistaiseksi vain suunnitteluun ja osien haalimiseen sekä tarkasteluun. Tässä setupissa nokka-akseleiden ollessa "ei-niin-kriittinen" osa-alue, ajatuksena oli panostaa enemmän laatuun ja varmuuteen, mitkäs ovat sen parempi vaihtoehto kuin Hondan alkuperäiset akselit. Joko GSR tai sitten ITR/CTR kepit.
Kertauksena: B-sarjalaisten vakionokat menee karkeasti suuruusjärjestyksessä pienimmästä isoimpaan VTEC-nokkien osalta B16/GSR/ITR/CTR* ja primääri-nokkien B16/ITR/CTR/GSR. GSR/P72-kepit ovat siis isommilla primääreillään ja marginaalisesti Type-R:iä pienemmillä hi-camilla kaikista tasapainoisin kokonaisuus kun taas ITR/CTR akseleiden primäärit ovat suuruusluokaltaan enemmän B16:sta vastaavia, hi-camien ollessa kaikista suurimmat. Mistä taas juontuu osaltaan rajumpi siirtymävaihe, VTEC kickin' in.

*B16-akseleista löytyy pari variaatiota (Gen.1 ja 2.) 1. sukupolven ollessa kaikista miedoimmat. CTR/B16B akselit poikkeaa ITR/B18CR:n vastaavista imunokan osalta (~3°enemmän overlappia).

Se mistä huomaa vuosien vierineen, on koko ajan heikompi tarjonta. Kunto huono ja/tai pyynti korkea. Takana on ajat jolloin mint-kuntoisista akseleista sai oikein valita . Ostin 500km (=käytännössä kuin uudet) ajetut ITR-akselit aikanaan noin parilla sadalla (uusi pari maksoi esim. rapakon takana n. $450), harmi että tuli hävitettyä eteenpäin jo aikaa sitten.

Mutta tähän päivään. Syksymmällä löytyi onneksi kohtuullisesti ajetut siistikuntoiset GSR-nokat fiksuun hintaan ja ne tuli sitten poistettua. Niiden tarkastamisen yhteydessä kaivelin varastosta muutaman tonnin ajetut Supertechin H1002D-jouset ja BC:n CroMo-lautaset. Jouset tuli mitattua vapaan pituuden sekä jousipaineen osalta ja raakattua kahteen ryhmään. Marginaalisesti vahvemmmat jouset tulevat siis imupuolelle jossa yleensä suurempi aktiivinen massa venttiilikoneistossa ja suuremmat sulkeutumiskiihtyvyydet profiileissa.




Tosin, ajatuksena on tällä hetkellä käyttää portatussa PR3-kannessa olevia Ferrean sinkkujousia, jos en havaitse kulumaa jousilautasissa, koska titaani.
Kyseisellä kannella on jo sen verran käyttötunteja alla että varauduin hommaamalla uuden kierroksen hyviksi havaittuja ohjureita sekä pienenä päivityksenä Competition Plus venttiilit pakopuolelle. Alkuperäisillä pakoventtiileillä on jo ikää ja vaihtelevia kilometrejä takana vajaa 130tkm joten ne on aika päästää eläkkeelle. Imupuolella on muutaman kauden/ n. 10tkm ajetut P73:t, joten niitä ei ole mitään järkiperusteista tarvetta vaihtaa, ainakaan huonompiin aftermarket-venoihin. Ehkä sinnekkin Comp+:t sitten aikanaan.






Pakosarjaa yms. tuli myös mallailtua paikalleen.



Ajatuksena olisi saada vedettyä downpipe ja hukkiksen putki mahdollisimman tiivinä pakettina. Samalla sommitella öljy- ja jäähdytysputket kliinisti.




Öljynpaluun kanssa olen vielä kahden vaiheilla, tinaanko kuitenkin liitännän keskemmälle öljypohjaa. Tuo valmiina olevakin kyllä toimii sekin käytännössä, suorempi veto olisi tässä vaiheessa vielä helppo toteuttaa. Mutta se selviää sitä myötä kun saa DP:n joskus heftailtua.


_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Lau Huh 28, 2018 8:08 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Downpipekin tuli myös tekaistua. Tilan ahtaus ja k.o. osan toiminnallisuus aiheuttivat omat haasteensa, mutta lopputuloksesta tuli ihan mieleinen.

Ensimmäinen vaihe oli miten saada mahdollisimman iso putki taipumaan turbiinipesältä ja löytää reitti öljypohjan alle siten, että säilyttää riittävät etäisyydet ilmastoinnin kompuraan ja kaikkeen ympäröivään, sekä tietysti maavaran. Aikaisemmin olin kaavaillut että käännä ensimmäisen ysikymppisen 2.5":lla, mutta lopulta se olikin yllätävän helppo ja hoitui nätisti 3" tiukoilla mutkilla joiden sovitusta tartti säätää vain vähän.





Samalla tuli päätettyä ja rakennettua öljynpaluun linja. Ei varmasti se teoriatasolla optimaalisin mutta pitäisi toimia hyvin. Käytännössä tälläisellä bottom-mount-sarjalla jossa ahdin tulee pakopesä vasemmalle puolelle, ei ole hirveästi vaihtoehtoja.





Noh, seuraavan oli sitten jo vähän haastetta. Eli miten viedä hukkaportin putki dp:seen siten että kuumat osat pysyisivät mahdollisimman nipussa ja etteivät moottorin kokonaisdimensiot leviäisi enää hirveesti ulospäin, sekä miten yhtymäkohdan saa mahdollisimman jouhevaksi ja etäälle, jotta se häiritsee taas mahdollisimman vähän turbiinin elämää.

Kaavailtu reitti oli tämä. Niin ja samalla piti luonnollisesti huomioida ahtimelle tulevat nestelinjat.





Suunnittelu ja valmistusprosessin aikana tuli kuvaamisen sijaan keskityttyä pään raapimiseen, mutta tässä muutama kuva sen jälkeen kun linjat ja leikkaukset alkoivat hahmottua.







Öljytikunkin mahtuu tuikkaamaan vielä paikalleen.










Ja mikä positiivista, tuon putken mahtuu asentamaan kokonaisena paikalleen, ei tarvinnu ylimääräistä v-pantaliitosta hukkiksen putkeen.





Kytkimeksi hommasin aiemmin tuollaisen CompetitionClutchin jousitetun segmentoidun, vauhtipyöräksi joko Type-R vakio tai sitten tuo nykyisinkin käytössä oleva Exedyn CroMo. Täytyy miettiä, itse perusmoottorista tulee kuitenkin "heikompi" kuin nykyisestä joten käyttöalua välillä 300-1000mBar täytyy ottaa huomioon. Toki massalla saa myös kuormaa moottorille ja pakokaasuvirtaa.








_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Low Job
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 09 Maa 2003
Paikkakunta: Namibian vieressä

LähetäLähetetty: Kes Tou 02, 2018 8:21 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alkaa moottori kasautumaan, hienoa jälkeä
Onko noi öljyruutat aivan tarpeelliset? Eikös ne ole enemmän "saastelaite" vai onko niistä todellista voitelu hyötyä männäntapilla/ kangen yläpäälle?
Itse ehkä tulppaisin ne paremman voitelun toivossa kampuran runko/kangen laakeripinnoilla.
Ilmeisesti tulossa e85 kone..?
_________________
P ositive
I ntake
M anifold
P ressure



"Moottori- ja laatikkovaurioiden lukumäärä on vakio"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Per Tou 04, 2018 5:33 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia, onhan tuo alakerta jo tovin ollut nipussa, tuli nyt vasta päivitettyä.

Kuis, meinaatko ettei öljypumpussa piisaa tuotto? Ainakin omien havaintojen mukaan ns. normaaleilla välyksillä sitä tuntuu riittävän.
Öljysuuttimen lisätuella pelkän roiskevoitelun varassa olevat tapit ja putket ainakin saavat voitelunsa. Ehkä nuo autovalmistajat ja motorsport-tiimit ovat todenneet että ovat sen väärti. Jos niillä saadaan äärikuormituksessa vähennettyä kitkaa, se tarkoittaa heti vähemmän kulumista ja lämpöä. Toimintavarmuutta. Päästönäkökulmasta taas moottorit voidaan tehdä aavistuksen pienemmillä mäntä-sylinteri välyksillä, mikä tarkoittaa pienempää ohipuhallusta erityisesti alle toimintalämpöisenä.

Joo alkoholilla olisi tarkoitus kuten tähän asti.
_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t11ker1
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 27 Kes 2005
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: Sun Tou 06, 2018 10:13 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nice!

Tiedän kenellä teetän downpipen, jos ikinä tarviin :p
_________________
Honda CM Accord -04, Honda CB Accord -90.
honda club of finland
Honda Club
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Low Job
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 09 Maa 2003
Paikkakunta: Namibian vieressä

LähetäLähetetty: Sun Tou 06, 2018 9:52 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oon ite ajatellut että noilla öljyruiskuilla jäähdytetään männän lakea jostain saaste syistä ja voihan sillä olla merkitystä nakutus herkkyyteen ja männän kestävyyteen.
Takomännät kun kestää kovempaa lämpöä ja tapin voitelu on paremmin suunniteltu kun vakio männissä(vakiossa tappi prässätty/tako mukissa uiva), näin ainakin d-sarjan koneissa jossa ei ole öljyruiskuja.
Kuinka monella moottorivalmistajalla löytyy noi öljyruiskut?
En yhtään öljyruiskuja väheksy koska ne sinne suunniteltu valmistajan puolesta, lähinnä niiden painoarvo tarpeellisuudesta mietityttää.
_________________
P ositive
I ntake
M anifold
P ressure



"Moottori- ja laatikkovaurioiden lukumäärä on vakio"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Maa Tou 07, 2018 8:06 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Low Job kirjoitti:
Oon ite ajatellut että noilla öljyruiskuilla jäähdytetään männän lakea jostain saaste syistä ja voihan sillä olla merkitystä nakutus herkkyyteen ja männän kestävyyteen. Takomännät kun kestää kovempaa lämpöä ja tapin voitelu on paremmin suunniteltu kun vakio männissä(vakiossa tappi prässätty/tako mukissa uiva), näin ainakin d-sarjan koneissa jossa ei ole öljyruiskuja..


No siis kuten aiemmin kirjoitin oman näkemyksen, ne vaikuttaa lämpötilaan juuri kitkan kautta äärimmäisillä kuormituksilla. Ja tällöin ei tarvitse välyksistä tehdä tarpeettoman suuria (yhteys myös sivuttaiskuormaan) jolla on taas suora vaikutus päästöihin. Se täytyy myös muistaa että takomäntä lämpölaajenee voimakkaammin.
Joku D-sarjalainen on suht alhainen viritysasteeltaan ja suunniteltu sellaisiin käyttöolosuhteisiin sekä kuormitustasoille ettei niitä varmaan ole nähty tarpeelliseksi, tuotantomoottorin aspektistakin.

Low Job kirjoitti:

Kuinka monella moottorivalmistajalla löytyy noi öljyruiskut?


BMW:ltä (niin ///Motorsporteissa kuin muissa), Toyotalta (2JZ-GTE ja monet muut), Volvon ahdetuista, Nissanin RB:t, Mitsu Evot yms. mitä nyt tuli äkkiä mieleen.

Low Job kirjoitti:

En yhtään öljyruiskuja väheksy koska ne sinne suunniteltu valmistajan puolesta, lähinnä niiden painoarvo tarpeellisuudesta mietityttää.


Enkä minä taas liputa niiden välttämättömyyden puolesta koska otto-moottori toimii ilman monia hyödyllisiäkin ominaisuuksia. Tässä tapauksessa olen sitä mieltä että niistä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Low Job
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 09 Maa 2003
Paikkakunta: Namibian vieressä

LähetäLähetetty: Maa Tou 07, 2018 9:51 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fair enough
Nämä öljy asiat on vaan omaa ajatuksen virtaa jos sais joskus oman tB-projektin aloitettua. Joskus mietin saisko d-lohkolle lisä kestoa betonoimalla koko alakerran ja hoitaa jäähdytys öljyruiskuilla ja isolla öljyjäähyllä.
Tapitettu vakio lohko on toistaseks pysynyt kasassa, tosin sylinterit ei varmaankaan ole enää pyöreät..
Sulla ainakin mitta välineet on kunnossa, itse joutuu luottamaan koneistamon mittauksiin
_________________
P ositive
I ntake
M anifold
P ressure



"Moottori- ja laatikkovaurioiden lukumäärä on vakio"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HiTec
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 29 Nov 2009

LähetäLähetetty: Maa Tou 07, 2018 10:40 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hienoo työtä taas kerran, tämmöstä tekemistä on mukava seurata Ässän F20C moteissahan oli johonkin 02-03 vuoteen asti jossain pitkäkestosessa rasituksessa mäntien voitelu/jäähdytysongelmaa, jonka Honda paikallisti öljyruuttien pultteihin. Honda tarjoo tilalle päivitettyä osaa ja tästähän löytyy myös TSB:kin.

Lainaus:
Introduction
Honda Motor Company Ltd., have determined it necessary to conduct a Product Update in order to rectify a potential concern with the piston oil jet bolts on certain Honda S2000 engines.

Symptom
Under certain conditions, the lubrication and cooling of the pistons may be insufficient. If the engine is continued to be used in severe high load conditions this may result in premature wear of components and an increase in the engine operating noise level.

Cause
The flow characteristics of the oil jets may be insufficient under certain engine operating conditions.

Countermeasure
The flow characteristic of the oil jets has been changed to improve piston cooling and lubrication.

_________________
Adrian EK D15 kirjoitti:

You sir are like a human swiss army knife.. can do just about anything
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Lau Tou 12, 2018 7:25 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Low Job kirjoitti:
Fair enough
Nämä öljy asiat on vaan omaa ajatuksen virtaa jos sais joskus oman tB-projektin aloitettua. Joskus mietin saisko d-lohkolle lisä kestoa betonoimalla koko alakerran ja hoitaa jäähdytys öljyruiskuilla ja isolla öljyjäähyllä.
Tapitettu vakio lohko on toistaseks pysynyt kasassa, tosin sylinterit ei varmaankaan ole enää pyöreät..


Jos tarkoitus on ajaa pelkkää varttimailia tms. hyvin lyhyt kestoista, sylinteriryhmän vesitilat voi vaikka valaa umpeen ja laittaa nesteen kiertämään pelkkästään kanteen sähköisellä pumpulla. Öljyn jäähdytys on vain osa kokonaisuutta ja pidemmän päälle se ei yksin riitä, varsinkin kun kyse on nimenomaan sylinteriputken jäähdytyksestä. Ja alkuperäisten putkien materiaali ja ainevahvuus on edelleen mikä se on.

Low Job kirjoitti:

Sulla ainakin mitta välineet on kunnossa, itse joutuu luottamaan koneistamon mittauksiin


Tuollainen perus mikrometri sarja ei itseasiassa ole edes kallis ja on muutenki yleensä kerta hankinta.
_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Lau Tou 12, 2018 7:27 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

t11ker1 kirjoitti:
Nice!


HiTec kirjoitti:
Hienoo työtä taas kerran, tämmöstä tekemistä on mukava seurata


Kiitoksia!
_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Audiojack
Ykköskuski
Ykköskuski


Liittynyt: 18 Kes 2012
Paikkakunta: Orimattila/Valkeakoski

LähetäLähetetty: Lau Tou 12, 2018 4:24 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä mikrometri harrastajalla olla kannattaa ja sen käyttötaito tietenkin. Ja kuten ammattikoulun opettajani kovasti muistutti, niin vaikka sitä heittokelloksi kutsutaan niin heittää sitä ei kannata

Toki joillekin työntömittakin on jo liikaa nysväystä, mutta se yleensä ainakin moottorien kanssa kostautuu.
_________________
"Eihän näistä etuvetosista oo ees verryttelyks"
1988 Opel Corsa 2.0i
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Low Job
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 09 Maa 2003
Paikkakunta: Namibian vieressä

LähetäLähetetty: Maa Tou 14, 2018 9:17 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Tuollainen perus mikrometri sarja ei itseasiassa ole edes kallis ja on muutenki yleensä kerta hankinta.

Joo ei ne kalliita ole, itsellä käytössä made in USSR sarja
Kolmipistemikrometrisarjaa porauksen mittaukseen ei taida mistään saada harrastaja ystävälliseen hintaan?
Vinkkjä otetaan vastaan.
_________________
P ositive
I ntake
M anifold
P ressure



"Moottori- ja laatikkovaurioiden lukumäärä on vakio"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuopponen
Uusi käyttäjä


Liittynyt: 19 Hel 2015
Paikkakunta: Kauhajoki

LähetäLähetetty: Tii Elo 07, 2018 7:58 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitäs tälle projektille kuuluu tällähetkellä?

Low Job kirjoitti:
Oon ite ajatellut että noilla öljyruiskuilla jäähdytetään männän lakea jostain saaste syistä ja voihan sillä olla merkitystä nakutus herkkyyteen ja männän kestävyyteen.
Takomännät kun kestää kovempaa lämpöä ja tapin voitelu on paremmin suunniteltu kun vakio männissä(vakiossa tappi prässätty/tako mukissa uiva), näin ainakin d-sarjan koneissa jossa ei ole öljyruiskuja.
Kuinka monella moottorivalmistajalla löytyy noi öljyruiskut?
En yhtään öljyruiskuja väheksy koska ne sinne suunniteltu valmistajan puolesta, lähinnä niiden painoarvo tarpeellisuudesta mietityttää.


Ja sitten Itsellä oli juuri 1.7 D17A Streamin kone auki ja pisti silmään, että ovat ainakin kyseiseen D sarjan tuotokseen toteuttaneet öljyruiskun männille/sylinteri seinämille kiertokangen laakerikaulalta poratulla reiällä joka siis tuli kangen läpi kohti mäntää.
Muutenkin Honda päivittänyt vielä tätä D-sarjaa 2000 luvulle aika isolla kädellä mm. Rullakeinut ja COP
Harmi, kun ei tullu tota remonttia kuvattua.
Mutta tässä googlesta lötynyt havainnollistava kuva.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Tii Elo 07, 2018 8:32 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuopponen kirjoitti:
Mitäs tälle projektille kuuluu tällähetkellä?


Levännyt laakereillaan, kitos kysymästä . Downpipe on hitsautettu nippuun ja P73-imusarjan ruuvailin paikoilleen autoon.
Seuraavana olisi melkein purettava kansi tuosta nykytekniikasta ja kiikutettava huoltoon (tarkempi sepustus aiemmin), samassa yhteydessä olisi myös melkeimpä fiksuin vaihtaa tuo alakerta.


Tuopponen kirjoitti:

Ja sitten Itsellä oli juuri 1.7 D17A Streamin kone auki ja pisti silmään, että ovat ainakin kyseiseen D sarjan tuotokseen toteuttaneet öljyruiskun männille/sylinteri seinämille kiertokangen laakerikaulalta poratulla reiällä joka siis tuli kangen läpi kohti mäntää.
Muutenkin Honda päivittänyt vielä tätä D-sarjaa 2000 luvulle aika isolla kädellä mm. Rullakeinut ja COP
Harmi, kun ei tullu tota remonttia kuvattua.
Mutta tässä googlesta lötynyt havainnollistava kuva.


Joo muistan nähneeni tätä toteutusta joissain muissakin moottoreissa (ei Hondan). Vastavuoroisesti taas K-sarjalaisten vauhtiversiot käyttää samantyyppisiä suihkuja kuin B-sarjalaiset.
_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuopponen
Uusi käyttäjä


Liittynyt: 19 Hel 2015
Paikkakunta: Kauhajoki

LähetäLähetetty: Kes Elo 08, 2018 7:03 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaze kirjoitti:

Levännyt laakereillaan, kitos kysymästä . Downpipe on hitsautettu nippuun ja P73-imusarjan ruuvailin paikoilleen autoon.
Seuraavana olisi melkein purettava kansi tuosta nykytekniikasta ja kiikutettava huoltoon (tarkempi sepustus aiemmin), samassa yhteydessä olisi myös melkeimpä fiksuin vaihtaa tuo alakerta.

Noniin eli jätät tuon nykyisen vapari setupin kokonaisuudeksi ja ultra street imusarja jää sitten siihen?
Ja tähän turbo kokoonpanoon laitat sen kannen mikä oli autossa alkuperäisenä, minkä olit itse siistinyt.
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Kes Elo 08, 2018 10:56 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuopponen kirjoitti:

Noniin eli jätät tuon nykyisen vapari setupin kokonaisuudeksi ja ultra street imusarja jää sitten siihen?
Ja tähän turbo kokoonpanoon laitat sen kannen mikä oli autossa alkuperäisenä, minkä olit itse siistinyt.
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt.


Ei vaan otan nykyisen vaparisetupin portatun kannen tähän B16:seen, kannen joka on tämän auton alkuperäinen. Jos tuota B18C6:sta tulee vielä joskus tulevaisuudessa jalostettua niin yritän etsiä siihen P72-kannen aihioksi.
Ultra Street tuli jo aiemmin keväällä myytyä toiseen turbo-projektiin
_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuopponen
Uusi käyttäjä


Liittynyt: 19 Hel 2015
Paikkakunta: Kauhajoki

LähetäLähetetty: Tor Elo 09, 2018 6:37 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaze kirjoitti:

Ei vaan otan nykyisen vaparisetupin portatun kannen tähän B16:seen, kannen joka on tämän auton alkuperäinen. Jos tuota B18C6:sta tulee vielä joskus tulevaisuudessa jalostettua niin yritän etsiä siihen P72-kannen aihioksi.
Ultra Street tuli jo aiemmin keväällä myytyä toiseen turbo-projektiin


Okei tämä selvensi asiaa, lähinnä ihmettelin tuota imusarjaa, että miksei ultra street ollut tulossa tähän. Mutta eipä siinä tuo P73 ajaa varmasti asiansa tälläisessä turbo kokoonpanossa.
Ja noista kansista olen mennyt sekaisin, kun alkaa olla tällä topicilla pituutta jo sen verran paljon (Kirjoittaminen ja selostus ovat todella hyvällä tasolla, itse vain saatan olla laiska lukija), etten ollut enää varma oliko sulla hyllyssä toinen kansi mitä tässä turbossa käyttäisit.
Mutta kiitos selvennyksestä! Kivempi seurata taas, kun on kärryillä.
Eipä siinä muutaku tsemppiä projektiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Järppä
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 07 Elo 2003
Paikkakunta: Stadissa, ladon takana

LähetäLähetetty: Tor Elo 09, 2018 7:10 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On kyl hyvän näköistä touhua.

Miks downpipen käyrät on halkaistu pitkittäin?
76,1mm saa kuitenkin soomeesta mutta näyttävät normaalia tiukemmilta käyriltä (1,5D)
_________________
E91 M-Sport
Ex :E46 314Ci smg 2002
Ex:1-Series E82
Ex:R-24779
Ex:Honda Civic EP2 2004
Ex:Honda Accord CC7 1995
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Tor Elo 09, 2018 10:38 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuopponen kirjoitti:

Okei tämä selvensi asiaa, lähinnä ihmettelin tuota imusarjaa, että miksei ultra street ollut tulossa tähän. Mutta eipä siinä tuo P73 ajaa varmasti asiansa tälläisessä turbo kokoonpanossa.
Ja noista kansista olen mennyt sekaisin, kun alkaa olla tällä topicilla pituutta jo sen verran paljon (Kirjoittaminen ja selostus ovat todella hyvällä tasolla, itse vain saatan olla laiska lukija), etten ollut enää varma oliko sulla hyllyssä toinen kansi mitä tässä turbossa käyttäisit.


Juu, ahdetussa toimii oikein hyvin ja riittää pitkälle. Ultra Streetin hyödyt alkaa konretisoitumaan vasta paljon edempänä. Vähän eri maailma kuin vapareissa.
Tuota siistittyä PR3:sta oon käyttänyt tässä lähinnä mallauksessa ja "stressilevynä".
_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Tor Elo 09, 2018 10:39 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Järppä kirjoitti:

Miks downpipen käyrät on halkaistu pitkittäin?
76,1mm saa kuitenkin soomeesta mutta näyttävät normaalia tiukemmilta käyriltä (1,5D)


Emt, nuo tiukkasäteiset pakoputkiosat tuppaa monesti olemaan prässätty ja sitten hitsattuja.
_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Järppä
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 07 Elo 2003
Paikkakunta: Stadissa, ladon takana

LähetäLähetetty: Tor Elo 09, 2018 5:42 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaze kirjoitti:
Järppä kirjoitti:

Miks downpipen käyrät on halkaistu pitkittäin?
76,1mm saa kuitenkin soomeesta mutta näyttävät normaalia tiukemmilta käyriltä (1,5D)


Emt, nuo tiukkasäteiset pakoputkiosat tuppaa monesti olemaan prässätty ja sitten hitsattuja.


Juu, normaalit teollisuus käyrätkin hitsattuja kun levystä tekevät mutta kestävät kyllä.
_________________
E91 M-Sport
Ex :E46 314Ci smg 2002
Ex:1-Series E82
Ex:R-24779
Ex:Honda Civic EP2 2004
Ex:Honda Accord CC7 1995
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Dynamiitti.com Foorumin päävalikko -> Projektit Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14
Sivu 14 Yht. 14

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group